STM-Online 3 (2000)
Per F. Broman
Välkomna till STM-Online 3!
Artiklar
Edward Jurkowski jurkowski@uleth.ca
Joonas Kokkonen’s ”Free” Dodecaphonic Composition? A
Study of the Passacaglia from the String Quartet no. 2
Abstract
Torgny Sandgren torgny.sandgren@kultmed.umu.se
Rock i Rörelse: Hardcore, Straight Edge,
veganism och djurrättsrörelsen
Abstract
Patrik Sandgren patrik.sandgren.800@student.lu.se
Varför är svensk popmusik så
populär utomlands? Synpunkter på det ”svenska musikundret”, och
på det spontana i popmusikens musikaliska språk
Abstract
Toivo Burlin toivo.burlin@swipnet.se
Skyskrapornas och de röda stugornas musik: Ett
försök till förståelse av fusionen av jazz och svensk
folkmusik
Abstract
Recension
Søren Møller Sørensen sms@pop.hum.ku.dk
Anmeldelse af Sabine Sanio, Alternativen zur Werkästhetik: John Cage und
Helmut Heissenbüttel
STM-Online Special
Musikhistoria och den högre musikutbildningen i förändringens tid
Music History and Higher Music Education in a Time of Change
K. Olle Edström olle.edstrom@musik.gu.se
Några tankar kring vilken musikhistoria vi skall
undervisa idag
Abstract
Eva Öhrström eva.ohrstrom@kmh.se
Om musikhistorieundervisningen vid
musikhögskolorna
Abstract
Joakim Tillman joakim.tillman@music.su.se
Writing Twentieth-Century Music History in Postmodern
Times
Abstract
Redaktör
Per F. Broman, Butler University
Redaktionsgrupp
Greger Andersson, Lunds universitet
Bertil van Boer, Western Washington University
K. Olle Edström, Göteborgs universitet
Pirkko Moisala, Åbo akademi
Søren Møller Sørensen, Københavns universitet
Jan Olof Rudén, Swedish Music Information Center
Gunnar Ternhag, Uppsala universitet
Joakim Tillman, Stockholms universitet
Märta Ramsten, Svenskt visarkiv
Ståle Wikshåland, Oslo universitet