STM-Online

Författare i STM-Online 4 (2001)

Ulf Berggren är fil. dr i musikvetenskap (Uppsala universitet) med specialisering inom området musik och datorer. De senaste åren har han varit projektforskare och arbetat med frågor rörande konventioner i wienklassisk musik, främst med avseende på kompositionsprocessen.

Avishai Kallai studied mathematics and physics at Ohio University, graduating ”cum laude” in 1971. He subsequently immigrated to Israel where he is now a senior accountant in Kibbutz Naoth Mordechai. A passionate reader of music history and musicological works, he recently played a crucial role in the realization of Beethoven’s Macbeth Overture, which was premiered in Washington DC on 20 September 2001.

Erik Kjellberg är professor i musikvetenskap vid Uppsala universitet. Han har publicerat en mängd böcker och artiklar, bl.a. om Dübensamlingen i Uppsala universitetsbibliotek och om svensk jazz. Han är även aktiv som jazzvibrafonist.

Maria Ljungdahl har studerat musikvetenskap vid Göteborgs Universitet, men har också en bakgrund som laboratorietekniker inom kärnfysikalisk och industriell forskning. Hon har skrivit en C-uppsats som försöker belysa några olika aspekter på romanstolkning och historiesyner, i ett arbete som utgår från en analys av Robert Schumanns medeltidsinpirerade sång ”Blondels Lied” (Op. 53. no. 1).

Ann-Marie Nilsson disputerade 1991 med en avhandling om hymnmelodier i medeltidens Sverige och har forskat och skrivit främst om medeltida kyrkosång och 1800-talets blåsmusik. Hon har också medarbetat i Musiken i Sverige vol. I (1992) som författare och volymredaktör, utgivit S:t Eriks ”hystoria” (The historia of St. Erik, 2000) och medverkat i några fonogramproduktioner. Hon är docent i musikvetenskap vid Uppsala universitet och Åbo Akademi och arbetar f.n. med forskningsprojektet ”Blåsmusik i svenskt 1800-tal” (Riksbankens jubileumsfond).

Erik Olsson är fil.mag och har studerat musikvetenskap, teoretisk filosofi och estetik i Göteborg, Stockholm och Uppsala.

Joakim Tillman (né Andersson) (1963) studied musicology and philosophy at Stockholm University where he presented his doctoral dissertation Ingvar Lidholm and the Twelve-Tone Technique: Analytical and Historical Perspectives on Ingvar Lidholm’s music from the 1950s in 1995. He presently teaches courses in musical analysis and music history at Stockholm University, and has recently finished a study about the reaction against modernism in Swedish art music from the 1960s to the early 90s.

STM-Online vol. 4 (2001)
http://musikforskning.se/stmonline/vol_4

Webmaster: webmaster@musikforskning.se

ISSN: 1403-5715