[Tillbaka] |
Onsdag 9 juni 199913.30-14.00, F-sal 4, Konferensen öppnasVälkomstord av rektor Leif Borgert, Högskolan Dalarna Inledningsord av Gunnar Ternhag, ordf. i Svenska samfundet för Musikforskning 14.00-15.30, F-sal 4, Session 1a "Clavier in Göteborg c1790-c1850. On writing
an regional instrument history". Mats Krouthén, Göteborg.
F-sal 3, Session 1b "Visor, personstil & vokalgestaltning. Studier
i Olle Adolphsons, Cornelis Vreeswijks och Mikael Wiehes viskonst". Frans
Mossberg, Lund.
15.30-16.00 Kaffepaus 16.00-17.30, F-sal 4 "Hovkapellets frihetstida notbibliotek". Eva Helenius-Öberg,
Statens musiksamlingar.
Session 2 b, F-sal 3 "Vad säger fonografen? Om fonografens plats
i den svenska musikhistorien". Mathias Boström, Dalarnas forskningsråd.
19.00 Middag på Bergalid (Ljungbergsvägen 4) Torsdag 10 juni 199909.00-10.30, F-sal 4, Session 3 a "Citat, allusioner och postmodernism i svensk konstmusik
under 1960- och 70-talen". Joakim Tillman, Stockholm.
F-sal 3, Session 3 b "Gymnasisters språk- och musikvärldar".
Lars Lilliestam, Göteborg.
10.30-11.00 Kaffepaus 11.00-12.30, F-sal 4, Session 4a "Finlandssvenskhet i Otto Anderssons kompositoriska
verksamhet". Niklas Nyqvist, Musikvetenskapliga institutionen, Åbo
akademi.
F-sal 3, Session 4b "Music, Mind och The Serious Zappa. The Passions of a
Virtual Listener". Ulrik Volgsten, Stockholm.
12.00-13.15 Lunch 13.15-14.15, F-sal 4, Session 5
"Problem vid musikalisk och upphovsrättslig likhetsbedömning".
Eva Hagelborg, Stockholm.
14.15-14.30 Konferensen avslutas 14.30-14.45 Paus14.45-15.45 Årsmöte med Svenska samfundet för musikforskning Om inte annat anges, är de medverkande knutna till de musikvetenskapliga institutionerna vid respektive universitet. Med markeringen * anges presentationer av C- eller D-uppsatser, vilka omfattar maximalt 10 minuter. Övriga bidrag presenteras på maximalt 20 minuter. Diskussioner äger rum efter varje block. |